Foto: berlin-guide.dk
Friedrichsruh er en lille by i nord Tyskland i Kreis Herzogtum Lauenburg i Slesvig-Holsten. Her holdt Otto von Bismarck til efter han fik stedet i gave for sine fortjenester efter Den fransk-preussiske krig og samlingen af det tyske rige. Her døde han i 1898 og hans efterkommere bor stadig her. Lauenburg var en del af det danske kongerige indtil krigen i 1864. Friedrichsruh ligger fint for en lille afstikker på bilturen fra Jylland til Berlin. Friedrichsruh er desuden kendt for at have været hjemsted for lejren for redningsaktionen de hvide busser i slutningen af 2. verdenskrig.
Friedrichsruh – Frederiks hvile – er opkaldt efter Grev Frederik Lippe (1706-1781), fordi greven her havde sin store jagthytte. Han byggede også et gæstehus, som senere blev udvidet til at være Friedrichsruh slot.
Det var i det tidligere gæstehus, at Grev Otto von Bismarck flyttede ind i 1871. Grev Bismarck blev udnævnt til greve i 1865 (efter krigen mod Danmark) og fyrste i 1871 (efter krigen mod Frankrig). Begge titler blev arvelige. Den adlige famile Bismarcks rødder er ellers fra byen Stendal i den brandenburgske provins Ostmark. Et område, som også er kendt som Preussens vugge.
Bismarck er kendt for at isolere sig på Friedrichsruh når han ikke fik sin vilje hos kejseren. Sur rejste han hjem og gik i seng. Han stod først op igen når kejseren gav sig. Kejseren mente, at det var en hård tjans at være kejser under Bismarck. Bismarcks provokerende gennemtrumfning af sin vilje fortsatte indtil den tredje kejser kom på magten. Da han tog hjem og var sur lod kejseren ham blive der og gav sig ikke. Det var enden på Bismarcks periode som leder af det tyske rige.
Da Bismarck døde blev han i 1899 bisat her i et mausoleum sammen med sin kone, Fru Johanna. Mausoleet kan stadig besøges.
Du kan i dag besøge udstillingen ”Otto von Bismarck und seine Zeit” som Otto-von-Bismarck-Stiftung har indrettet i den gamle banegård. Det er gratis.
Den anden udstilling er Bismarck-Museum som koster nogle få Euro i entre. Det samme gør et besøg i Mausoleum.
Berlin-guide kan klart anbefale et besøg. Otto von Bismarck, som fik skæbnesvanger betydning for Danmark – og for samling og opbygning af Tyskland til international stormagt, kommer lidt tættere på. Hvis du har været i USA og besøgt Presidential Libraries, som amerikanske præsidenter bygger efter deres embedsperiode, så er lokaliteterne i Friedrichsruh små og beskedne. Men på en måde også ret personlige.
Otto-von-Bismarck-Stiftung
Am Bahnhof 2
21521 Friedrichsruh
Bismarck-Museum
Am Museum 2
21521 Friedrichsruh
De hvide busser i Friedrichsruh
Foto: Svensk Rødekors.
Aktionen „De hvide busser“ var en fantastisk operation i slutningen af 2. verdenskrig, som blev ledet af svenskeren Grev Bernadotte. Uforfærdet kørte busserne igennem det bombede Tyskland i krigens sidste krampetrækninger for at redde danske og norske fanger (politifolk, frihedskæmpere, politiske fanger, jøder) ud af KZ-lejrene.
Bussernes tyske hovedkvarter var i Friedrichsruh fordi Otto von Bismarck var svensk gift og ven med Bernadotte. Bismarck var barnebarn af den ”rigtige” Otto von Bismarck og medlem af det tyske nazistparti. Han rolle i jødeforfølgelsen er omdiskuteret. Som diplomat i Rom var han indblandet i deportering af kroatiske jøder.
Ekspeditionens ledelse blev indkvarteret på slottet og på en nærliggende kro. Det øvrige mandskab etablerede en teltlejr i slotsparken. I Friedrichsruh blev ekspeditionen opdelt i to grupper. Den første gruppe skulle transportere fanger fra koncentrationslejren ved Sachsenhausen nord for Berlin til Neuengamme.
Transporten begyndte den 15. marts. På i alt syv transporter blev 2.200 danskere og nordmænd overført til Neuengamme. Den anden gruppe fik ansvaret for at hente fanger fra Sydtyskland. Det drejede sig om fanger fra Dachau, der lå nord for München, Schönberg ca. 80 km syd for Stuttgart samt Mauthausen-Gusen tolv km øst for Linz.
Den danske lejr ved Friedrichsruh blev angrebet af allierede jagerfly dem 18. april 1945, og fire chauffører og en sygeplejerske blev lettere såret, mens ti biler blev ødelagt. De næste dage skete lignende angreb fra luften, og flere blev dræbt eller såret. De svenske og danske køretøjer i Freidrichsruh havde ikke kapacitet til at evakuere alle fanger hurtigt nok.
Danskerne tilbød at stille med ekstra køretøjer fra Jyllandskorpset, og det blev accepteret. I alt blev 4.255 danske og norske fanger evakueret af 20 svenske og 100 danske busser. Efter nogle dages ophold i Danmark blev fangerne sejlet med færge til Malmø i Sverige.